1. Ana Sayfa
  2. Mevzuat Merkezi
  3. Gelir İdaresi Başkanlığı
  4. Özelgeler

Şirketin şantiyesinde kullandığı binek otomobillerine ait giderler ile amortisman giderlerinin indirilip indirilemeyeceği hakkında.

Gelir İdaresi Başkanlığı 02.09.1997 Sayı: B.07.0.GEL.0.51/5114-41/37143
Dayanağı değişmiş. Bu özelge verildikten sonra dayandığı GVK Madde 40 11 kez değiştirildi (son: 22.04.2026). Değişiklik başka bir fıkrada olabilir; görüşün hâlâ geçerli olup olmadığını maddenin güncel hâlinden kontrol edin.

T.C.

MALİYE BAKANLIĞI

Gelirler Genel Müdürlüğü

TARİH : 02.09.1997

SAYI : B.07.0.GEL.0.51/5114-41/37143

KONU : Şirketin şantiyesinde kullandığı binek otomobillerine ait giderler ile amortisman giderlerinin indirilip indirilemeyeceği hk.

ANKARA VALİLİĞİNE

(Defterdarlık:Vasıtasız Vergiler Gelir Müdürlüğü)

İLGİ: 22/07/1997 tarih ve 06757 sayılı yazınız.

İlgide kayıtlı yazınızda, ..... A.Ş.'ce, şantiyelerine acil ufak malzeme ve alet edevat sağlanması, şantiye personelinin yemekhane malzemelerinin temini, ölçü ve aletlerin şantiye sahasına nakli ve diğer işlerinin yapılması için kullanılan binek otomobillerinin, işlerinin yürütülmesi bakımından kullanımının zorunlu olmadığı hususunda tereddüde düşüldüğü belirtilerek, konu hakkındaki Bakanlığımız görüşü sorulmaktadır.

Bilindiği üzere, 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 13 üncü maddesinde, kurumlar vergisinin, birinci maddede yazılı mükelleflerin bir hesap önemi içinde elde ettikleri safi kurum kazancı üzerinden hesaplanacağı ve safi kurum kazancının tespitinde Gelir Vergisi Kanunu'nun ticari kazanç hakkındaki hükümlerinin uygulanacağı belirlenmiştir.

Öte yandan, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu'nun 40 ıncı maddesinin 4008 sayılı Kanun'un 24 üncü maddesiyle değişen 5 numaralı bendinde, kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dahil olan ve işte kullanılan taşıtların giderlerinin tamamının (Nakliyecilikte kullanılan hariç olmak üzere, binek otomobillerinin ve zati ve ailevi ihtiyaçlar için de kullanılan diğer taşıtların giderlerinin yarısı), aynı maddenin 4008 sayılı Kanunun 24 üncü maddesiyle değişen 7 numaralı bendinde de nakliyecilikte kullanılanlar hariç olmak üzere, binek otomobillerinin ve zati ailevi ihtiyaçlar için de kullanılan diğer taşıtlarının amortismanlarının yarısının safi kazancın tespitinde gider olarak indirilebileceği hüküm altına alınmıştır.

10/02/1995 tarih ve 22198 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 180 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliği'nin C/b bölümünde ise işte kullanılsalar dahi, işlerin yürütülmesi için zorunlu olmayan binek otomobilleri ile işletmenin sahip veya sahipleri, yöneticileri ve personelince makam veya servis aracı olarak kullanılan taşıtların işte kullanılıyor kabul edilmeyeceği ve bu taşıtların giderleri ile amortismanlarının sadece yarısının indirim konusu yapılabileceği belirtilmektedir.

Buna göre, asıl faaliyet konusu inşaat ve taahhüt işleri olan adı geçen şirkete ait binek otomobillerinin kullanımının, ticari faaliyetin yürütülmesi açısından zorunlu olduğunun kabulü mümkün değildir. Dolayısıyla, Şirketin safi kurum kazancının tespitinde sözkonusu otomobillere ilişkin giderler ile amortismanların yarısının gider olarak indirilebileceği tabiidir.

Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.

Bakan a.

Daire Başkanı

Vergi danışmanlığı

Gelir, kurumlar ve diğer vergilerde beyan, istisna ve belge düzeni sorularınızı SMMM ekibimize iletin.

Mali müşavirlik hizmetimiz

Mesajınız SMMM ekibimize iletilir.

Bu belge hakkında bize yazın Metinde hata mı gördünüz, sorunuz mu var?
Mesaj türü

İletişim bilgileri isteğe bağlı — size dönüş yapmamızı isterseniz doldurun.

Mesajınız yalnızca ekibimize iletilir, sayfada yayımlanmaz.
Kopyalandı