1. Ana Sayfa
  2. Mevzuat Merkezi
  3. Gelir İdaresi Başkanlığı
  4. Özelgeler
Özelge Damga Vergisi

Şirket ortağına ortaklık hissesine karşılık verilecek gayrimenkullerin tapu harcına esas olan matrah, emlak vergisi değerine yeniden değerleme oranının tatbiki suretiyle bulunacak değerdir.

Gelir İdaresi Başkanlığı 25.11.1997 Sayı: B.07.0.GEL.0.63/6373-341-50683
Dayanağı değişmiş. Bu özelge verildikten sonra dayandığı Harçlar K. Madde 63 6 kez değiştirildi (son: 04.12.2025). Değişiklik başka bir fıkrada olabilir; görüşün hâlâ geçerli olup olmadığını maddenin güncel hâlinden kontrol edin.

T.C.

MALİYE BAKANLIĞI

Gelirler Genel Müdürlüğü

TARİH : 25.11.1997

SAYI : B.07.0.GEL.0.63/6373-341-50683

KONU : Şirket ortağının ortaklık hissesine karşılık verilecek gayrimenkullerin tapu harcına esas matrahının tayini hk.

MUĞLA VALİLİĞİNE

(Defterdarlık : Gelir Müdürlüğüne)

İLGİ : 28.081997 gün ve B.07.4.DEF.0.48.10/GVK-10/7000 sayılı yazınız.

İlgide kayıtlı yazınız ve eklerinin incelenmesinden eski adı ..... Adi Yatırımlar Şirketi Yeni Ünvanı ..... A.Ş.'nin ortağı .....'ın ortaklıktan ayrılması neticesinden ortaklık hissesine karşılık verilecek gayrimenkullerin tapu harcına esas alınacak değerinin ne olacağı hususunda tereddüte düşüldüğü anlaşılmaktadır.

Bilindiği üzere, 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (4) sayılı tarifenin I/4 numaralı bendinde, gayrimenkullerin ve mülkiyetten gayri ayni hakların bağışlanmasından, kanuni mirasçılar dışında intifa hakkından kuru mülkiyet sahibi lehine ivazsız feragat edilmesinde ve süreli intifa haklarında süre dolarak intifa hakkının sona ermesinde kayıtlı değer üzerinden binde 36 oranında harç alınacağı hükme bağlanmıştır.

Ayrıca,3824 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi ile 492 sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde yapılan düzenleme ile tapu harcı uygulaması açısından kayıtlı değerin, beyan dönemini takip eden yılda, Emlak Vergisi Kanunu hükümlerine göre beyan olunan emlak vergisi değerine, takip eden yıllarda ise bir önceki yıl için belirlenen değere, yeniden değerleme oranı uygulanmak suretiyle tespit olunacağı hükme bağlanmıştır.

Öte yandan, 21 Seri No'lu Harçlar Kanunu Genel Tebliğinin I inci bölümünün 4 üncü paragrafında, gayrimenkulün emlak vergisi dönemi içinde tapu harcı hesaplamasını gerektirir bir muameleye tabi tutulması halinde, (alım-satım, inşa, veraseten intikal vs.) işlemin meydana geldiği yılı takip eden yıldan itibaren yeniden değerleme oranı;

a) Tapu harcına esas olmak üzere beyan olunan,

b) Gayrimenkulü iktisap edenin verdiği emlak vergisi beyannamesinde beyan edilen ve emlak vergisi tarhına esas olan,

c) Yeniden değerleme oranı uygulanmak suretiyle bulunan,

değerlerden en yükseğine uygulanacaktır." Denilmektedir.

Buna göre, yukarıda adı geçen şirketin ortaklığından ayrılan .....'a şirketçe bir bedel alınmaksızın ortaklık hissesine karşılık olarak verilecek gayrimenkullerin, emlak vergisi değerine yeniden değerleme oranının tatbiki suretiyle bulunacak değerin tapu harcının matrahı olması gerekmektedir.

Bilgi edinilmesini, gereğinin buna göre ifasını rica ederim.

Bakan a.

Daire Başkanı

Vergi danışmanlığı

Gelir, kurumlar ve diğer vergilerde beyan, istisna ve belge düzeni sorularınızı SMMM ekibimize iletin.

Mali müşavirlik hizmetimiz

Mesajınız SMMM ekibimize iletilir.

Bu belge hakkında bize yazın Metinde hata mı gördünüz, sorunuz mu var?
Mesaj türü

İletişim bilgileri isteğe bağlı — size dönüş yapmamızı isterseniz doldurun.

Mesajınız yalnızca ekibimize iletilir, sayfada yayımlanmaz.
Kopyalandı