1. Ana Sayfa
  2. Mevzuat Merkezi
  3. Gelir İdaresi Başkanlığı
  4. Özelgeler
Özelge ÖTV

ÖTV mükelleflerinin ilk iktisap kapsamında satışını yaptığı (II) sayılı listedeki mallar için hesaplayacakları verginin matrahı, bu malları alış bedelinden daha düşükse ÖTV alış bedeli üzerinden hesaplanacağı hakkında..

Gelir İdaresi Başkanlığı 16.03.2009 Sayı: B.07.1.GİB.0.52/5200.12/ 186-28585
Dayanağı değişmiş. Bu özelge verildikten sonra dayandığı ÖTVK Madde 12 12 kez değiştirildi (son: 24.07.2026). Değişiklik başka bir fıkrada olabilir; görüşün hâlâ geçerli olup olmadığını maddenin güncel hâlinden kontrol edin.

T.C.

MALİYE BAKANLIĞI

Gelir İdaresi Başkanlığı

Sayı :B.07.1.GİB.0.52/5200.12/ 186

Konu :

16.03.2009 - 28585

........... ........... ...........

ANKARA

İlgi :..../..../...... tarihli dilekçeniz.

İlgide kayıtlı dilekçeniz incelenmiştir.

ÖTV Kanununun 12. maddesinin (1) numaralı fıkrasının sonuna 6.6.2008 tarih ve 26898 (mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5766 sayılı Kanunun, yayımını izleyen ayın başında yürürlüğe giren 19/d maddesiyle eklenen hükümlerle, (II) sayılı listedeki mallardan alınacak verginin, mükellefin bu malları alış bedeli üzerinden malın tabi olduğu orana göre hesaplanan vergi tutarından az olamayacağı hükme bağlanmıştır. İthalatçıların alış bedeli olarak, ithalatta hesaplanan KDV matrahı esas alınacaktır. Verginin alış bedeli üzerinden hesaplandığı durumlarda, mükellefin malı teslim tarihine kadar bu malı mükellefe teslim eden tarafından %10'a kadar yapılan indirimler alış bedelinden indirilecektir.

Bu hükme göre, ÖTV mükelleflerinin ilk iktisap kapsamında satışını yaptığı (II) sayılı listedeki mallar için hesaplayacakları verginin matrahı, bu malları alış bedelinden daha düşükse ÖTV alış bedeli üzerinden hesaplanacaktır. Bu malların mükellef tarafından kullanıcılara teslimi tarihine kadar, malları mükellefe satanların mükelleflere yaptığı satış bedeli üzerinden indirim yapmış olması halinde, mükellefin alış bedelinin %10'unu aşmamak üzere yapılan indirim tutarının alış bedelinden düşülmesi sonucu kalan tutar ÖTV'nin matrahının tespitinde dikkate alınacaktır. Mükellefin satış bedelinin ÖTV matrahının tespitinde dikkate alınacak olan bu tutardan düşük olması halinde, ÖTV matrahının tespitinde dikkate alınan bu tutar üzerinden ÖTV hesaplanacaktır.

Bu açıklamalara göre;

1) Distribütörden satın alınan araçların ilk iktisap kapsamında satışı tarihine kadar, distribütör tarafından bir iskonto yapılmadığı halde bayi tarafından alış bedelinden daha düşük bir bedelle satılması durumunda, ÖTV'nin alış bedeli üzerinden hesaplanması gerekmektedir.

2) Araçların bayiler tarafından kullanıcılara teslimi tarihinden sonra distribütör firma tarafından yapılan indirimler ÖTV matrahının tespitinde indirim olarak dikkate alınmayacaktır.

3) Bayinin araç satışında ticari teamüllere uygun indirimleri sonucunda ortaya çıkan satış bedelinin (varsa aracın ilk iktisap kapsamında teslimi tarihine kadar distribütörün satış bedelinin %10'una kadar yaptığı iskonto veya indirim tutarı düşüldükten sonraki tutar) alış bedelinden düşük olması durumunda, alış bedeli üzerinden ÖTV beyan edileceği tabiidir.

Bilgi edinilmesini rica ederim.

Başkan a.

Vergi danışmanlığı

Gelir, kurumlar ve diğer vergilerde beyan, istisna ve belge düzeni sorularınızı SMMM ekibimize iletin.

Mali müşavirlik hizmetimiz

Mesajınız SMMM ekibimize iletilir.

Bu belge hakkında bize yazın Metinde hata mı gördünüz, sorunuz mu var?
Mesaj türü

İletişim bilgileri isteğe bağlı — size dönüş yapmamızı isterseniz doldurun.

Mesajınız yalnızca ekibimize iletilir, sayfada yayımlanmaz.
Kopyalandı