1. Ana Sayfa
  2. Mevzuat Merkezi
  3. Gelir İdaresi Başkanlığı
  4. Özelgeler

Kooperatife ait arsanın anonim şirkete devredilmesi halinde K.V.K.'nun 37, 38 ve 39 uncu maddelerinin uygulanıp uygulanmayacağı ve kooperatiflere ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira ödemeleri tevkifata tabi olduğu hakkında.

Gelir İdaresi Başkanlığı 07.10.1998 Sayı: B.07.0.GEL.0.50/5024-29-035857
Dayanağı değişmiş. Bu özelge verildikten sonra dayandığı GVK Madde 94 18 kez değiştirildi (son: 28.07.2024). Değişiklik başka bir fıkrada olabilir; görüşün hâlâ geçerli olup olmadığını maddenin güncel hâlinden kontrol edin.

T.C.

MALİYE BAKANLIĞI

Gelirler Genel Müdürlüğü

TARİH : 07.10.1998

SAYI : B.07.0.GEL.0.50/5024-29-035857

KONU : Kooperatife ait arsanın anonim şirkete devredilmesi halinde K.V.K.'nun 37, 38 ve 39 uncu maddelerinin uygulanıp uygulanmayacağı hk.

BALIKESİR VALİLİĞİ

(Defterdarlık : Gelir Müdürlüğüne)

İLGİ : 24.06.1998 tarih ve B.07.4.DEF.0.10.10-2-128-346/4596 sayılı yazınız.

Yazıda, ilinizde faaliyetini sürdürmekte olan ...... Kooperatifince Defterdarlığınıza verilen dilekçede, kooperatife ait arsanın yeni kurulacak bir anonim şirkete ayni sermaye olarak tahsis edilmesi ve buna karşılık kooperatif ortaklarına şirketten pay verilmesi halinde, Kurumlar Vergisi Kanununun 37, 38, 39 uncu maddelerinin uygulanıp uygulanmayacağı, kooperatife ait arsanın kiraya verilmesi durumunda elde edilen gelirin vergiye tabi olup olmayacağı hakkında Bakanlığımız görüşü sorulmaktadır.

Kurumlar Vergisi Kanununun 37 nci maddesinde;

"Aşağıda yazılı şartlar dahilinde vaki olan birleşmeler devir hükmündedir.

1- Birleşme neticesinde infisah eden kurum ile birleşilen kurumun kanuni veya iş merkezleri Türkiye'de bulunacaktır.

2- Münfesih kurumun devir tarihindeki bilanço değerlerini birleşilen (Devralan) kurum kül halinde devralacak ve aynen bilançosuna geçirecektir.

Kurumların yukarıdaki şartlar dahilinde şekil değiştirmeleri devir hükmündedir." hükmü yer almaktadır.

Aynı Kanunun 38 ve 39 uncu maddelerinde de, devir tarihine kadar olan kazancın vergilendirilmesi için devir bilançosu ve kar-zarar cetvelinin münfesih kurum tarafından bir beyannameye bağlanıp devir tarihinden itibaren 15 gün içinde vergi dairesine tevdi olunacağı belirtilmiştir.

Buna göre, kurumlar arasında yukarıda hükümler dahilinde yapılacak devirlerde münfesih kurumun sadece devir tarihine kadar elde ettiği kazançlar vergilendirilip devirden doğan karlar vergilendirilmez.

Öte yandan, Gelir Vergisi Kanununun 94/5-c maddesiyle kooperatiflere ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira ödemeleri tevkifata tabi tutulmuş olup bu tevkifatın oranı 96/8955 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla % 20 olarak belirlenmiştir.

Kira bedelinin ne şekilde belirleneceği konusu ise kiracı ile kooperatifinizi ilgilendirmekte olup Bakanlığımızın bu konuda görüş belirtmesi söz konusu değildir.

Bilgi edinilmesini rica ederim.

Bakan a.

Daire Başkanı

Vergi danışmanlığı

Gelir, kurumlar ve diğer vergilerde beyan, istisna ve belge düzeni sorularınızı SMMM ekibimize iletin.

Mali müşavirlik hizmetimiz

Mesajınız SMMM ekibimize iletilir.

Bu belge hakkında bize yazın Metinde hata mı gördünüz, sorunuz mu var?
Mesaj türü

İletişim bilgileri isteğe bağlı — size dönüş yapmamızı isterseniz doldurun.

Mesajınız yalnızca ekibimize iletilir, sayfada yayımlanmaz.
Kopyalandı