1. Ana Sayfa
  2. Mevzuat Merkezi
  3. Gelir İdaresi Başkanlığı
  4. Özelgeler
Özelge Gelir Vergisi

4046 sayılı Kanun gereğince ödenen ve gelir vergisine tabi tutulmayan fark tazminatının vergi indirimi uygulamasında dikkate alınması mümkün bulunmadığından, tazminat olarak alınan ve ücret olarak gelir vergisine tabi tutulmayan gelir kısmı için vergi ind

Gelir İdaresi Başkanlığı 26.11.2004 Sayı: B.07.0.GEL.0.42/4204-2155/55741
Dayanağı değişmiş. Bu özelge verildikten sonra dayandığı GVK Madde 63 4 kez değiştirildi (son: 02.07.2018). Değişiklik başka bir fıkrada olabilir; görüşün hâlâ geçerli olup olmadığını maddenin güncel hâlinden kontrol edin.

T.C.

MALİYE BAKANLIĞI

Gelirler Genel Müdürlüğü

SAYI : B.07.0.GEL.0.42/4204-2155 26.11.2004*55741

KONU :

İLGİ : 26.10.2004 tarihli dilekçeniz.

İlgide kayıtlı dilekçenizde incelenmiş olup, konu ile ilgili aşağıdaki açıklamalar yapılmıştır.

4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 22 nci maddesinin 4105 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi ile değiştirilmiş olan üçüncü fıkrasında;

"... Kamu kurum ve kuruluşlarına atanan personelin atandıkları tarihteki kadro ve pozisyonlarına ait aylık, ek gösterge, ikramiye, her türlü zam ve tazminat haklarının veya sözleşme ücretlerinin net tutarının, nakledildiği kuruluş mevzuatına göre hakedeceği aylık, ek gösterge, varsa ikramiye, her türlü zam ve tazminat haklarının veya sözleşme ücretinin (varsa ikramiye dahil) net tutarından fazla olması halinde aradaki fark giderilinceye kadar, herhangi bir kesintiye tabi tutulmaksızın tazminat olarak ödenir." hükmüne yer verilmiştir.

Bu hükme göre, .......... Bankası'ndan ....................Genel Müdürlüğü ......... Dairesi Başkanlığı .................. Müdürlüğüne atandığınız tarih itibariyle almakta olduğunuz aylık, ek gösterge, ikramiye ile her türlü zam ve tazminatların Gelir Vergisi Kanununun 103'üncü maddesinde uygulanmakta olan gelir vergisi tarifesindeki nispetlere göre vergilendirilmesi ve kanuni kesintiler düşülmek suretiyle hesaplanan net miktarının (sabit tutulmak kaydıyla), atandığınız yeni kadroda almakta olduğunuz aylık, ek gösterge ile zam ve tazminatların kanuni kesintiler düşülmek suretiyle hesaplanan net miktarından fazla olması halinde, aradaki farkın vergi kesintisine tabi tutulmaksızın tazminat olarak tarafınıza ödenmesi gerekmektedir.

Diğer taraftan, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 63'üncü maddesinin 4842 sayılı Kanunla 1.1.2004 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlükten kaldırılan 5 numaralı bendinde yer alan özel gider indirimi ile ilgili olarak, 18.05.1994 tarih ve 21938 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 176 seri nolu Gelir Vergisi Genel Tebliğinin A bölümünde, "... ücretlilerin özel gider indiriminden yararlanabilmeleri için ücretlerinin gerçek usulde tespit edilerek vergilendirilmesi gerekmektedir. Ücretleri gerçek usulde vergilendirilen ücretlilerin kendilerinin, eş ve çocuklarının eğitim, sağlık, gıda, giyim ve kira harcamaları özel gider indirime konu olacaktır." denilmiştir.

Bu açıklamalara göre, 4046 sayılı Kanun gereğince ödenen ve gelir vergisine tabi tutulmayan fark tazminatının vergi indirimi uygulamasında dikkate alınması mümkün bulunmadığından, tazminat olarak alınan ve ücret olarak gelir vergisine tabi tutulmayan gelir kısmı için vergi indiriminden faydalanılması mümkün bulunmamaktadır.

Bilgi edinilmesini rica ederim

Bakan a.

Vergi danışmanlığı

Gelir, kurumlar ve diğer vergilerde beyan, istisna ve belge düzeni sorularınızı SMMM ekibimize iletin.

Mali müşavirlik hizmetimiz

Mesajınız SMMM ekibimize iletilir.

Bu belge hakkında bize yazın Metinde hata mı gördünüz, sorunuz mu var?
Mesaj türü

İletişim bilgileri isteğe bağlı — size dönüş yapmamızı isterseniz doldurun.

Mesajınız yalnızca ekibimize iletilir, sayfada yayımlanmaz.
Kopyalandı